Сайт вчителя початкових класів Геніївської ЗОШ І-ІІІ ступенів


Лозівець Світлани Миколаївни


Природа – єдина книга, кожна сторінка якої сповнена глибокого змісту. (Й. Гете)







Водойми України ДН


Урок природознавства у 4 класі

Тема: Водойми України. Природні та штучні водойми. Будова річки.

Якщо ти будеш уважним під час виконання всіх завдань і опрацюєш всі подані матеріали, ти будеш знати:
• які водойми є на суші;
• яку будову мають водойми і як вони утворюються;
• які водойми є на території України, де вони розташовані;
• користуючись умовними знаками знаходити і показувати водойми на фізичній карті України.


– Сьогодні наш урок ми проведемо в «Екологічному дослідницькому інституті води». Але спочатку отримай квиток, щоб потрапити до інституту.

Мета: ознайомити з різноманітністю водойм України, з найбільшими річками України, з водоймами своєї місцевості, господарським значенням водойм; навчити шукати на карті найбільші ріки України; пробуджувати інтерес до вивчення рідного краю.

Використана література: підручник «Природознавство 4 клас», ілюстрації до теми, тести, дидактичні ігри, відеофільм, презентація «Водойми України», комп’ютерний тренажер «Бігунок», кросворд, карта України, музичний супровід до зарядки.

ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ

ЛЮБИЙ ДРУЖЕ!

Якщо ти будеш уважним під час виконання всіх завдань і опрацюєш всі подані матеріали, ти будеш знати:

·         які водойми є на суші;

·         яку будову мають водойми і як вони утворюються;

·         які водойми є на території України, де вони розташовані;

·         користуючись умовними знаками знаходити і показувати водойми на фізичній карті України.

·         Сьогодні наш урок ми проведемо в «Екологічному дослідницькому інституті води». Але спочатку отримай квиток, щоб потрапити до інституту.

«Повторялочка»

1.     Природничий диктант «Форми земної поверхні»


2.Тренажер «Корисні копалини України»(технологічний прийом «Бігунок»)

-Я пропоную тобі подорож по Україні за корисними копалинами. Щоб вирушити в путь,  тисни кнопку СТАРТ. Поки летимо, читай речення на хмарці; тисни на відповідь. Щасливої дороги!


 – Квиток у тебе в руках. Двері «Екологічного дослідницького  інституту води» відчинено.

«Дізнайся нове»

Відгадай загадку.

Відома рідина, всякий її вживає,

Буває хмаркою вона, пушинкою буває,

Випадково, як скло тендітна, тверда … Зазвичай – це … (вода)

1. Перегляд відеофільму

– Завітай до кінозалу і переглянь відеофільм за новою темою. Слухай дуже

уважно!
Відеофільм «Які водойми є в Україні» 



2.     Гра «Незакінчене речення»

– Ти уважно переглянув і прослухав нову тему, тому спробуй доповнити речення.

– Якщо річка тече в горах, то це …, а якщо по рівнині…

– У річки є …

– Штучні водойми – це …

Водойми, у яких несолона вода називаються – …

– У нашому краї є…

 3. Робота за підручником

– Прочитай статтю в  підручнику на ст.128-130.

– Читай дуже уважно, адже на тебе чекають тести.

4. Тест «Чи уважно ти читав?»

- Обирай правильну відповідь.


5. Перегляд презентації «Водойми України»

-А тепер переглянь презентацію і пригадай цікаві відомості про водойми. Це найголовніше, що сьогодні треба запам’ятати.


6. Фізкультхвилинка

-А тепер трішечки відпочинь

-Молодець! Ти виконав всі завдання цієї зупинки!

Рушаймо далі!

«Блок перевірки»

1.     Робота з картою

–  А тепер попрацюємо з картою.

 Покажи водойми: 

·         найбільші річки України;

·         на Поліській низовині найбільше озеро – Світязь;

·         найвідоміше озеро Карпат – Синевір;

·         у гирлі річки Дунай знайди найбільше за площею прісне озеро – Ялпуг;

·         моря, які омивають Україну – Чорне і Азовське.

 Гра «Так чи ні»  ( Постав  + або – )

1.  Вода – найбільш поширена речовина на землі ( __ )

2.  Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі ( __)

3.  Життя на Землі є можливим без води ( __)

4.   Водойми бувають природними і штучними ( _ )

5.  Джерело утворюється на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок ( ___)

6.  Ставок – природна водойма ( __ )

7.  Озеро Ропань – солоне ( __ )

8.  Болота поширені на Поліській низовині ( __ )

9.  Ріка Дніпро бере свій початок в Україні ( __ )

10. Чорне море – найменше і наймілководніше в світі (__ )

 Гра «Водограй».   (Допиши правильну відповідь)

1.  Водойма, створена людиною. _______________________________________

2.  Наймілкіше море в Україні. _________________________________________

3.  Скупчення води в природному поглибленні на суші.____________________

4.  Частина океану, яка врізається в сушу. _______________________________

5.  Штучне русло, наповнене водою. ____________________________________

6.  Не море, не земля, човни не плавають, і ходити не можна. _______________

7.  Синя стрічка блищить, щось тихенько гомонить. _______________________

8.  Місце, де на поверхню землі витікає підземна вода. ____________________

  9.  Чи всі перераховані водойми у грі  є природними? _____________________

4.     Бесіда про значення водойм

Значення водойм в природі велике. Вони – сховище води, яке необхідно для всього живого. А для деяких рослин і тварин – єдиний будинок. Велике значення водойм в житті людей:

1.     Радує красою, прикрашає землю.

2.     Люди відпочивають біля води.

3.     Перевозять вантаж, подорожують.

4.     Беруть воду, необхідну як для побуту, так і для виробництва.

Воду забруднюють фабрики, заводи, ферми; через добрива та отрутохімікати; люди миють машини, кидають сміття, і тоді водойму стає небезпечний для купання та відпочинку людей, а також для життя тварин і рослин. Значить, водойми треба охороняти, піклуватися про їх чистоті.

Правила дбайливого ставлення до водойм.

1) Оберігати тварин і рослини.

2) Заборонено мити у водоймах машини й інші транспортні засоби,

оскільки у воду потрапить бензин або машинне масло.

3) Не викидати сміття у водойми і не залишати його на березі.

4) Стежити за чистотою води, розчищати джерела і струмки.

·         Молодець! Ти виконав всі завдання цієї зупинки!

Час повертатися додому. Двері «Екологічного дослідницького інституту води» зачиняються до наступної зустрічі!

На дозвіллі поміркуй «Людина для водойм друг чи ворог? Що конкретно я, як учень, можу зробити для збереження водойм?».



Джерела додаткової інформації:

Відеофільм «Які водойми дають воду твоєму краю?»


Відеофільм «Які моря є в Україні»



Відеофільм «Водні ресурси України»


Відеофільм «Поверхневі води. Річки»


Відеоекскурсія до річки






Немає коментарів:

Дописати коментар